Weekverslag 25 september 2020

Vrijdag 25 september 2020

Met de wetenschap dat de ruimte met betrekking tot het creëren van lijnen vele malen groter was dan hetgeen ik in eerste instantie voor ogen had ben ik aan de slag gegaan!
Thuis had ik in de loop van de week van de drie soorten klei, die ik vorige week meegenomen had, een twintigtal oefenplaten van circa een halve cm dik van 10 x 16 gemaakt en van elke klei-soort een viertal proefplaatje per kleisoort van 6 x 10 cm.
Vooralsnog gaan we werken met roodbakkende, antracietkleurige en  witbakkende steengoed klei van Witgert. Respectievelijk 116Sf0-0,2 mm 25% chamotte (1200 ºC), 11SF0-0,2mm 25% chamotte (1300 ºC) en 10sf-0,2mm 25% chamotte (1300 ºC).
4 proefplaatjes per kleisoort voor iedere meest voorkomende baktemperatuur; 950 ºC, 1050 ºC, 1150 ºC en 1220 ºC. Hierbij dient te worden aangetekend dat op de academie niet de steengoedtemperatuur van 1220 ºC wordt aangehouden , maar 1250 ºC.
Dat ik toch 1220 ºC komt omdat mijn 220 Volt elektrische oven niet veel hoger dan 1220 ºC aan kan. In de uiteindelijke bakkleur zal dit volgens mij ook niet zoveel uitmaken. Voor alle zekerheid zal ik te zijner tijd op de academie op 1250  ºC mee laten bakken.
Aan de hand van mijn eerste schetsen ben ik begonnen om op de grote proefplaatjes mijn eerste bewerkingen met slib te realiseren en die heb ik thuis gebakken op 1220 ºC in mijn elektrische oven.



Weekverslag 18 september 2020

18 september 2020

Gepakt en gezakt met diverse papiersoorten, potloden, stanleymessen, snij mat en al wat dies meer zij op weg naar de academie! Flik de vaart er in gezet, , her en der de snelheidslimieten overschrijdend,  omdat ik weer eens te laat vertrokken was. 
Te lang getreuzeld en enigszins gestrest voor wat er komen gaat.
Van tevoren wel wat op internet wat zaken m.b.t. “lijnen” opgezocht, zodat ik niet helemaal onwetend aan de slag zou gaan.
Nadat de docente Merel ons welkom had geheten en mij een plaats had toegewezen, ben ik aan de slag gegaan om de eerste “lijntjes” aan het papier toe te vertrouwen.
Nauwelijks aan de slag of een vijfdejaars wilde graag de ruimte war ik stond, zodat ze haar werkstukken kon uitstallen en presenteren ter beoordeling. Door Corona was de opleiding  vroegtijdig gestopt, waardoor onder meer de presentatie van het werk van de vijfdejaars niet plaats kon vinden. Een van die vijfdejaars wilde graag mijn inmiddels ingenomen plek confisqueren om alsnog, als praktijk oefening, een proefopstelling te maken van haar eindexamen werk. De docente stak hier een stokje een stokje voor en verwees haar naar een andere plek.
Nadat ik in de loop van de dag braaf de nodige lijnen aan diverse papiersoorten had toevertrouwd, werd het resultaat samen met een oudere dame Nelleke en de jongere dame Winnie, beiden eveneens eerstejaars, besproken. Bleek dat ik mij te braaf een het creëren van diverse lijnsoorten had gehouden, terwijl de beide dames vlakcomposities gemaakt met vlekken, strepen en andere vormen. Dit allemaal met diverse schrijf- en schildersmedia: sepia, Oost-Indische inkt, houtskool, plakkaatverf en dit allemaal in diverse grijs- en bruintinten in een soort van gelaagdheid.
Tsja…ik was wel heel erg braaf aan de opdracht gehouden, zo bleek!
Tussendoor uitgelegd gekregen hoe we een kleiplaat uit konden rollen tussen twee latjes van circa 0,5 mm op een linnen doek en met behulp van een rondhout.
Bekende kost, dat wel. Ik heb mij gedragen en geluisterd, met de gedachte dat er mogelijk nog iets te leren valt.
Zo.. mijn eerste officiële lesdag zit er op! Effe een gebraden haantje aan het spit gekocht bij de grillkraam tegenover de academie en naar huis.




Academie

Een doorlopend verslag over mijn ervaringen , vorderingen, resultaten, commentaren en afbeeldingen tijdens mijn opleiding keramiek aan de Kunstacademie te Arendonk, België.
Begin september 2020 ben ik, na lang twijfelen, begonnen met de intentie om met name mijn keramische vormgeving- en decoratie vaardigheden verder te ontwikkelen.

Weekverslag 11 september 2020

11 september 2020
Vanmiddag ben ik naar Arendonk gereden en mij ingeschreven voor de opleiding “Keramiek” Nadat ik mij bij de administratie had gemeld en daar de nodige richtlijnen op papier had meegekregen, ben ik mij even gaan melden bij de docente Merel.
Ik heb haar vrij beperkt verteld wat mijn ervaring met keramiek is, toegespitst op draaiwerk.
Verder heb ik haar de werkelijke reden van mijn inschrijving voor de afdeling keramiek uiteen gezet. Ik gaf aan dat mijn “drive” wat aan het “inkakken” was en dat ik mij met name op de vormgeving wil richten omdat dit bij mij, wat specifiek de keramiek betreft onder ontwikkeld is..
Dat woord “inkakken” was haar vreemd!
Haar uitgelegd dat de laatste jaren mijn inspiratie sterk was verminderd en ik dat graag weer wil oppeppen.
Zij heeft mij de opdrachten voor de komende periode op papier meegegeven met daarbij een lijst met benodigdheden. (zie kopie).
Toch wel een beetje vreemd om na 5 jaar en een 7-jarige studie aan de opleiding Monumentaal / Mixed Media, weer helemaal vooraan te beginnen aan deze opleiding.
Ik hoop van harte dat deze studie mij, voor de toekomstige tijd, veel inspiratie zal bieden om tot goed werk te komen.


Op vakantie in Denemarken

Routekaarten, fietsroutes en de nodige info over de plekken die we hebben bezocht

Vorig jaar de stap gewaagd om een wat verdere tocht naar Denemarken te maken met onze kampeerbus. Met nieuwe banden allweather banden en de velgen, accubak en draagconstructie voor het reserve wiel gepoedercoated. Tot mijn blijdschap heeft het oudje het prima gedaan.
Vooraf onze ANWB-reisverzekering aangepast van vouwwagen naar een verzekering voor de kampeerbus en dat voor een paar tientjes neer.
Een groot gedeelte van Zuid-Jutland en het Eiland Funen voor een gedeelte, met name vanuit de campings per fiets verkend. Een super vakantie!

Een mooie camping aan zee in de buurt van Nyborg en vlak bij de
de Grote Beltbrug (Deens: Storebæltsbroen)

De Grote Beltbrug (Deens: Storebæltsbroen)
Onze laatste boerderijcamping zuid-oost Jutland

De Trafic geüpgraded

Ben het laatste jaar niet zo actief geweest met het bijhouden van mijn activiteiten op mijn website. Inmiddels heb ik de velgen, accubak en de drager van het reservewiel (nog niet gemonteerd op deze foto) laten poedercoaten en voorzien van 4 nieuwe allweather banden. Hiermee kan ik weer een tijd je vooruit.

Workshop “Restauratie van de Body”

Vrijdag 2 november j.l. was het dan zover; op weg naar Deurne waar Frans van Bussel – www.oldtimerrestauratie.com – een workshop zou geven over het herstellen van plaatwerk van de carrosserie.
Stipt 09:00 gearriveerd en mij voorgesteld aan de andere drie deelnemers; Gert (uit Geel – België), Olaf en Nick (vader en zoon uit de regio Amsterdam) en uiteraard Frans van Bussel – onze instructeur van die dag.
Zoals Gert op het einde van de dag op kernachtige wijze aangaf; “nog nooit zoveel geleerd op 1 dag!”. aan de hand van een 2D-tekening moesten we een bakje in elkaar steken waarbij een scala van technieken aan de orde kwamen.
Met de kraspen de juiste maten uitzetten op een verzinkte plaat van circa 0,9 mm. Vervolgens de plaat knippen, haaks zetten, ronden (oftewel “krimpen”en “strekken”), Aanbrengen van een “verzet”met een verzettang, MAG-lassen (CO2-lassen), puntlassen. En als laatste hebben we de onregelmatigheden op ons “broddelwerkstukje” (zie afbeelding )zo goed en zo kwaad mogelijk weggewerkt met smeertin om daarna als laatste daaroverheen een laagje plamuur aan te brengen.
Met recht een dag om niet te vergeten. Het heeft mij in ieder geval zover gebracht dat ik nu de restauratie van de deuren met een geruster hart aan durf te pakken. Met dank aan Frans van Bussel!

Reparatie handboeken Renault Trafic

Inmiddels heb via Robert van Rossum, Het aanspreekpunt voor de CAR clubwinkel (Club Ancients Renaults), 2 handboeken van de Renault Trafic voor een zéér schappelijke prijs kunnen bemachtigen.
Alweer een stap verder in de planning van het repareren van de portieren.
Deze moeten her en der ontroest worden en voorzien van nieuwe rubbers.
Als dat gebeurd is zijn de schokbrekers aan de voorzijde aan de beurt.
Maar stap voor stap……..

De eerste broodnodige reparatie

Vorige week de kokers en dorpels aan beide zijde van de bus laten vernieuwen. Roestige gedeeltes van het plaatwerk verwijderd en nieuw plaatwerk er in gelast. Kokers volgespoten met Tectyl en onderste gedeelte van carrosserie behandelt met Protecton coating. Hopelijk ben ik daar nu voor een aantal jaren verlost van roestvorming?

 

Aanschaf kamperauto

Een paar maanden geleden een kampeerauto gekocht! Een Renault Trafic T428 Hymer T1100, bouwjaar 1992. 

Ik dacht daarmee de milieuzones te kunnen omzeilen, maar niets is minder waar. Auto’s van vóór 1973 vallen onder dezelfde milieuregels als auto’s met een dieselmotor van vóór 2005. Vette pech!
Inmiddels zijn we er al een paar keer mee op pad geweest. Eerst maar eens een lang proefweekend in Baarlo, waar we enkele dagen in de omgeving hebben rondgefietst.